вівторок, 16 лютого 2016 р.

Значок Першого пластового куреня на Закарпатті та Х Крайового Пластового З'їзду, присвяченого 50-літтю Закарпатського Пласту



Значок 1921 року. На тлі хреста національний прапор в руці патріота. Два соколи підіймають крайовий герб. У лівому нижньому куті - кущ винограду, що символізує Берегівщину, як найбільший виноградний регіон тодішньої Чехословаччини. Праворуч - назва міста українською "Берегово" та чеською (до перейменування) "Beregsas". Зображення звідсі
Перший пластовий курінь на Закарпатті було створено у травні 1921 року з учнів Берегівської гімназії. Ініціатором його створення став професор Кульчицький, а першим курінним – старший учень гімназії О.Домбровський. Директором гімназії в той, час був др. А. Алиськевич, який всіляко сприяв Пласту. Спочатку курінь творили нечисленні гуртки, якими керували учні А. Довбак, М. Фущич та М. Цуперяк. Згодом ряди Пласту стали поповнювати кращі учні переважно селянського походження (таких була більшість у гімназії), а до розбудови організації приєдналися вчителі А. Дідик, О. Крайчик і К. Заклинський.
Учні Державної руської (української) гімназії в Берегові, фото 1921 р.

Майбутній письменник Юрко Станинець (по центру) серед пластунів Берегівської гімназії: -
"По Великодню нове життя, нові люди – новий світ – зустрів Юрія Станинця в руській гімназії Берегова. “Там я ріс не тільки фізично, але й духовно. Там я дізнався, хто були мої діди-прадіди, звідки вони з’явилися на прекрасному Закарпатті, “чиї ми діти”. Я тоді відчув себе сином великого українського народу, і я знав, що ціле життя буду йому служити, ким би я не став, куди б мене доля не кинула, які б обставини не склалися".
Крайовий Пластовий З'їзд - найвищий керівний орган Пласту. Х з'їзд проходив 1-2 травня 1971 року у "Союзівці" - українському культурному центрі, розташованому поблизу містечка Кергонксон (штат Нью-Йорк) в Кетскільських горах.


Зображення значка взято звідси, газета повністю тут.


Конверт присвячений автопробігу в честь Першого всеукраїнського скаутського Джемборі по місцях перших пластових відділів на Закарпатті, серпень 1996 р. Спецштемпель присвячений Джемборі.

о

о

Немає коментарів:

Дописати коментар